L’énergie propre: les véhicules électriques
Big idea /La grande idée:
• Learning about clean energy empowers students to make informed choices and develop creative solutions to environmental challenges.
• L'apprentissage de l'énergie propre permet aux élèves de faire des choix éclairés et de trouver des solutions créatives aux défis environnementaux.
Inquiry question /La question d’enquête:
• How are electric cars different from that of a gas-powered car? Which is better?
• En quoi la voiture électrique est-elle différente de celle d'une voiture à essence?
• Learning about clean energy empowers students to make informed choices and develop creative solutions to environmental challenges.
• L'apprentissage de l'énergie propre permet aux élèves de faire des choix éclairés et de trouver des solutions créatives aux défis environnementaux.
Inquiry question /La question d’enquête:
• How are electric cars different from that of a gas-powered car? Which is better?
• En quoi la voiture électrique est-elle différente de celle d'une voiture à essence?
TASK :
For this project students will select an electric car and will be travelling in Canada to meet up with Oli from the French TV show ONIVA from Radio-Canada. Each team of students (2-3 students) will watch a different episode of ONIVA and find out where Oli is. They will be travelling with their electric car to visit Oli.
Along the way, students need to find out where the charging stations are. Each electric car has a different range in kilometers so students will need to think critical about where they will recharge their vehicle.
Students will be given a budget depending on which province they are visiting. Students will use math skills to determine where they need to recharge, how much it costs as well as where they will sleep, eat and what they will visit along the way. Throughout the project students will explore the advantages and disadvantage of electric cars and compare them to gas-powered cars.
Curricular Competencies:
Français: • Demonstrate understanding of a French video by answering questions in order to verify comprehension and deepen knowledge • Express and justify an opinion on a topic • Read a text, articulating and pronouncing the words correctly Science: • Explore power - the rate at which energy is transferred Social Studies: • Use Social Studies inquiry processes and skills to — ask questions; gather, interpret, and analyze ideas; and communicate findings and decisions Math: • Develop, demonstrate, and apply mathematical understanding through play, inquiry, and problem solving |
Étape 1:
Regardez l'épisode de l'ONIVA, découvrez où est Oli et répondez aux questions de compréhension. L’émission de ONIVA: _____________________________ Où est Oli? Ville: _____________________________ Province: _____________________________ Population: _____________________________ Francophones: _____________________________ L’école vedette: _____________________________ |
Step 1:
Watch episode of ONIVA, find out where Oli is and answer comprehension questions. Episode from ONIVA: _______________________________ Where is Oli? City/town: _____________________________ Province: _____________________________ Population: _____________________________ Francophones: _____________________________ School: _____________________________ |
![]()
|
![]()
|
Étape 2:
Décidez quelle voiture électrique vous allez conduire pour visiter Oli. Maintenant que vous avez ... • regardé un épisode d'ONIVA • répondu aux questions de compréhension • et découvert où Oli est ... vous allez lui rendre visite et lui donner un “high-five”. Oli est intéressé à créer un épisode sur "les voitures électriques" et vous l'informerez de ce que vous avez appris sur ces voitures. Sélectionnez la voiture électrique de votre choix: |
Step 2:
Decide what Electric car you will be driving in order to visit Oli. Now that you have … • watched an episode of ONIVA • answered the comprehension questions • and found out where Oli is … you are going to visit him and give him a high-five. Oli is interested in created an episode on “Electric Cars” and you will be informing him about what you learnt on electric cars. Select the electric car of your choice: |
ATTENTION: si vous voyagez en Colombie-Britannique, Alberta, Saskatchewan ou au Manitoba, vous devez sélectionner une voiture électrique dont l’autonomie électrique ne dépasse pas celle indiquée ci-dessous:
CB: autonomie électrique max. de 150 km Alberta: autonomie électrique max. de 250 km Saskatchewan: autonomie électrique max. de 350 km Manitoba: autonomie électrique max. de 450 km La voiture électrique de votre choix: ________________________________ • Autonomie électrique: ___________ km • Prix de base: $__________________ • Moy. coût par 100km: $___________ •Capacité de la batterie (kWh): _____________ • Accélération (0-100km/h): __________ s • Temps nécessaire pour charger(Niveau 2): _______ Cliquez ICI pour voir les limites d’autonomie électrique en km pour chaque véhicule électrique: |
Note: if you are travelling in BC or to Alberta, SaskatchewanorManitoba, you must select an electric car with no more than the range given below:
BC: max range of 150 km Alberta: max range of 250 km Saskatchewan: max range of 350km Manitoba: max range of 450km The electric car of your choice:____________________________________ • Average Range on Electric: _______ km • Starting price: $_______________ • Avg. Cost Per 100km: $_________ • Battery capacity (kWh): _____________ • Acceleration (0-100km/h): ________ s • Time to Charge (level 2): __________hrs Click HERE to see range limitations on each vehicle: |
![]() |
Click HERE to find out the kWh for each electric car.
Note: the range that you experience will vary based on your particular use. Your vehicle range is also dependent on other conditions, such as vehicle configuration, battery age and condition, driving style and operating, environmental and climate conditions. See how some of these particular conditions may affect your range in our simulation model. Visit: https://www.tesla.com/en_CA/models and scroll down to "range per charge" to see how temperature and speed effect km range. |
Budget plan:
BUDGET:
Vous aurez un budget selon l'endroit où vous allez voyager au Canada. Si vous voyagez en Colombie-Britannique, vous aurez un budget plus petit. Si vous voyagez dans une autre province, vous aurez un budget plus grand. Le plan budgétaire: Colombie-Britannique : 200$ Alberta: 400$ Saskatchewan:600$ Manitoba: 800$ Ontario: 1000$ Québec: 1200$ Nouveau Brunswick et les autres provinces maritimes: 1500 $ Vous devez prendre un petit déjeuner, un déjeuner et un dîner. Minimum par jour pour la nourriture est: 30$ Puisque vous pouvez voyager plusieurs jours, vous devrez dormir quelque part: 120 $ pour l'hôtel 20 $ pour le camping Gratuit si vous restez chez un ami(e) ou chez ta famille Les frais du traversier: Tarif par passager: 18.50 $ Horseshoe Bay à Nanaimo avec véhicule: 57,50 $ http://www.bcferries.com/files/fares/pdf_format/BCF_Fares.pdf |
BUDGET:
You will have a budget depending on where you are travelling in Canada. If you are traveling in BC you will have a smaller budget. If you are travelling to a further province you will have a bigger budget. Budget Plan: BC: $200 Alberta: $400 Saskatchewan:$600 Manitoba: $800 Ontario: $1000 Quebec: $1200 New Brunswick and other Maritime provinces: $1500 You need to eat breakfast, lunch and dinner. Minimum for food a day is $30 Since you might be travelling for multiple days you will have to sleep somewhere: $120 for hotel $20 camping Free friend or family (friends and family need to be real) Ferry costs: Passager cost: 18.50$ Horseshoe Bay to Nanaimo with vehicle: $57.50 http://www.bcferries.com/files/fares/pdf_format/BCF_Fares.pdf |

Étape 3:
Choisissez votre itinéraire (Où allez-vous charger votre voiture électrique?) • Visitez chargehub.com et cliquez sur Trip Planner Vous allez commencer votre voyage du “Whistler Conference Centre” ou du “Fairmount”qui a une station de chargement de niveau 3. • Trouvez la distance (km) et la durée (heures) de Whistler à votre nouvel destination. Lieu de départ: ______________________________ Destination finale: ______________________________ Total: __________________km et ___________________ heures Comment calculer le coût de recharge pour votre voiture électrique: • Trouvez le coût moyen par 100 km: _______ $ et le nombre total de kilomètres: _______________km • Divisez le nombre total de kilomètres par 100 km et multipliez ensuite par votre coût moyen (par 100 km). Par exemple: Vos calculations: 1600 km ¸100 km = 16 _____________ km ¸100 km = ________ 16 x $2.84 = $45.44 _________ x $ ________ = $_________ Le coût total pour recharger: 45.44$ Le coût total pour recharger : ________$ Où devrez-vous arrêter pour recharger votre voiture?: (6 à 10 heures de conduite par jour) 1) Endroit: ________________ Distance du début jusqu'à ici_________ km Détails (nourriture, logement et/ou attractions): ____________________________________________________________________________ 2) Endroit: __________________ Distance de 1) jusqu'à ici_____________ km Détails (nourriture, logement et/ou attractions): _____________________________________________________________________________ 3) Endroit: __________________ Distance du 2) jusqu'à ici_____________ km Détails (nourriture, logement et/ou attractions): _____________________________________________________________________________ Coût total de votre voyage: _______________________ |
Step 3:
Decide your itinerary (Where will you be charging your electric car?) • Go to chargehub.com and click on Trip Planner
• Find out the distance and time from Whistler to your new location. Start location:___________________________ End location: ___________________________ Total ______________km and _______________ hours How to calculate the cost for charging your electric car: • Find the average cost per 100 km: $_______ and your total kilometers: _____________km • Divide your total kms by 100 km and then multiply by your average cost (per 100 km). For example: Your calculations: 1600 km ¸100 km = 16 _____________ km ¸100 km = ________ 16 x $2.84 = $45.44 _________ x $ ________ = $_________ Total cost for charging: $45.44 Total cost for charging: $___________ Where you will you need to stop to charge your car: (6 to 10 hours of driving a day) 1) Location: _______________ Distance from start to here____________ km Details (Food, accommodation and/or attractions): _____________________________________________________________________________ 2) Location: __________________ Distance from 1) to here_____________ km Details (Food, accommodation and/or attractions): _____________________________________________________________________________ 3)Location: __________________ Distance from 2) to here_____________ km Details (Food, accommodation and/or attractions): ______________________________________________________________________________ Total cost of your trip: _________________________ (show all your calculations) |
Student reflections:
Pros and Cons of EVs:
Student reflections on building their own EV and SOlar powered cars:
Self-Reflections Questions: When you complete this project, reflect on the process by answering the statements below:
Ce que j'ai fait: (expliquez ce que vous ou votre groupe avez fait pour terminer votre projet)
Ce que j'ai apprécié: (parler de ce que vous avez aimé le plus du projet) Ce que j'ai trouvé difficile: (parler de toute partie du projet que vous avez eu du mal à faire) Qu'est-ce qui a vraiment fonctionné: (expliquer une partie que vous pensiez a bien fonctionné) Comment avez-vous collaboré: (expliquez comment vous avez aidé les autres ou pensez-vous que vous m'avez peut-être pas respecter les autres) La prochaine fois: (expliquez ce que vous feriez différemment la prochaine fois) Que faire ensuite: (Expliquez comment vous utiliserez ce que vous avez appris pour l'avenir? |
What I did: (explain what you or your group did to finish your project)
What I enjoyed: (talk about what you liked most about the project) What I found difficult: (talk about any part of the project you found hard to do) What really worked: (explain any part that you thought worked well) How did you collaborate: (explain how you helped others or do you feel you may have hindered others) Next time: (explain what you would do differently next time) What next: (explain how you will use what you’ve learned in the future? |
Vidéos - Les voitures électriques
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
USEFUL WEBSITES:
• Auto électrique : Toutes les voitures électriques en vente au Québec
• L'autonomie des voitures électriques
• Auto électrique : Toutes les voitures électriques en vente au Québec
• L'autonomie des voitures électriques